Dieta na podwyższony cholesterol

Kiedy dotknął nas problem za wysokiego cholesterolu wtedy od razu powinna zapalić się w naszej głowie czerwona lampka ostrzegawcza. Zazwyczaj nie jest to efektem krótkookresowych zmian w stylu życia tylko konsekwencją wielu lat życia w stresie, przy nieodpowiedniej diecie, przy braku ruchu oraz z nadmiarem kawy, alkoholu oraz papierosów.

Pierwszym i jednocześnie najważniejszym krokiem przy walce z podwyższonym cholesterolem jest wprowadzenie odpowiedniej diety. Niektórzy polecają kilkudniowe głodówki lub oczyszczające diety sokowe. Kiedy jednak na pogorszenie stanu zdrowia pracowaliśmy latami wtedy nie naprawimy tego w zaledwie tydzień.

Bardzo często trzeba więc pogodzić się z faktem, że z diety znikają takie rarytasy jak smażone i pieczone mięsiwa, bardzo tłuste nabiały i inne specjały polskiej, tradycyjnej kuchni. Za podwyższony poziom cholesterolu odpowiadają bowiem kwasy tłuszczowe nasycone, które znajdują się właśnie w tych produktach. Chcąc zredukować więc cholesterol należy przerzucić się na chude mięsa, tłuszcze roślinne znajdujące się między innymi w cebuli, fasoli i płatkach owsianych oraz na chude wyroby mleczne spożywane w rozsądnych ilościach.

Co więcej warto sięgnąć po suplementy diety pozwalające skutecznie zwalczać cholesterol. Świetnym przykładem są witalne błonniki (między innymi robiący furorę w Europie Zachodniej preparat Colonfast), które nie tylko oczyszczają organizm z toksyn, ale jednocześnie regulują poziom złego cholesterolu we krwi. Dzięki połączeniu zdrowej diety i wspomnianego w przykładzie Colonfast można skutecznie walczyć z cholesterolem i powstrzymać efekty jego szkodliwego nadmiaru w organizmie!

Sprawdź również tabletki na odchudzanie. Skuteczny preparat na odchudzanie.

Objawy wysokiego cholesterolu

Problem podwyższonego poziomu cholesterolu dotyka naprawdę dużą ilość Polaków. Spowodowane jest to nie tylko nieodpowiednią, tłustą dietą, ale również i słabością do kawy, tytoniu oraz alkoholu. Dodając do tego wszystkiego stres i brak odpowiedniej ilości aktywności fizycznej otrzymujemy gotowy przepis na nadmiar cholesterolu we krwi.

Najprostszym sposobem na określenie jego stężenia jest oczywiście wykonanie rutynowych badań lekarskich. Jeżeli jednak wcześniej zauważymy szczególne objawy, wtedy warto udać się do lekarza i określić czy przez przypadek problem wysokiego cholesterolu nie dotyczy również nas.

Dolegliwości, o których mowa to przede wszystkim pojawianie się tak zwanych żółtaków cholesterolowych. Są to bardzo charakterystyczne, raczej nieduże, zgrubiałe i posiadające jasnożółty kolor plamki występujące przeważnie w okolicach powiek oraz stawów łokciowych i kolanowych. Oprócz tego częstym objawem wysokiego cholesteroluzawroty głowy, częste bóle kończyn dolnych oraz niedobór energii – zarówno fizycznej jak i psychicznej.

Objawy te powinny być sygnałem do działania. Oprócz wizyty u lekarza i zmian w dotychczasowym trybie życia warto sięgnąć również po odpowiednie specyfiki i suplementy zwalczające wysoki cholesterol. Świetnym przykładem jest tutaj Colonfast – suplement bazujący głównie na błonniku witalnym, który pozwala oczyścić organizm z nadmiaru złego cholesterolu oraz przy okazji wielu innych toksyn. Regularne stosowanie optymalizuje wagę, dodaje nam energii i sprawia, że znowu poczujemy się w pełni sił!

Czy wiesz czym jest piperyna na odchudzanie? Sprawdź również acerola

Jakie są normy cholesterolu we krwi?

Musimy pamiętać, że normy cholesterolu we krwi zależne są od bardzo wielu czynników. Chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy nie są one ogólnie ustalane w skali globalnej i przykładowo pomiędzy Polską a USA mogą występować różnice nawet o 100 jednostek!

W naszym kraju zakłada się, że całkowite jego stężenie nie powinno przekraczać poziomu 200 mg/dl w przypadku osób w pełni zdrowych i w młodym wieku. Wartość powyżej świadczy natomiast o wysokim cholesterolu i może negatywnie odbijać się na zdrowiu. Praktyka lekarska pokazuje natomiast, że im niższy poziom cholesterolu we krwi tym lepiej – optymalne wartości to te nieprzekraczające tak naprawdę 190 mg/dl. Co ciekawe osoby zamieszkujące rejony Morza Śródziemnego posiadają średnio zdecydowanie mniej cholesterolu we krwi niż przeciętny Polak – w dużej mierze jest to uwarunkowane wywodzącą się z tradycji i warunków naturalnych dietą.

Nie możemy jednocześnie zapominać, że samo stężenie całkowite cholesterolu tak naprawdę niewiele nam mówi. Dzieli się go bowiem na dwie frakcje – HDL (tzw. dobry cholesterol) i LDL (tzw. zły cholesterol). W przypadku tego pierwszego twierdzi się, że zdrowy organizm posiada co najmniej 40mg/dl (u kobiet jest to nawet powyżej 50 mg/dl). Co do cholesterolu złego to za normę przyjmuje się 130 mg/dl. Oczywiście wszystko zależy od płci, wieku oraz stanu zdrowia – osoby cierpiące na choroby sercowe nie powinny mieć cholesterolu LDL powyżej poziomu 100 mg/dl a u cukrzyków wartość ta musi być nawet o kolejne 30 jednostek niższa!

Konkluzja jest więc jedna – jak najmniej cholesterolu LDL i jak najwięcej HDL. Przyjmuje się, że ponad 60mg/dl cholesterolu HDL jest jedną z tajemnic długowieczności. Osoby z takim jego stężeniem we krwi żyją nawet o 7 lat dłużej niż osoby z przeciętnym poziomem tej frakcji cholesterolu.

Kiedy cholesterol jest groźny dla naszego zdrowia?

Chociaż większość z nas na hasło cholesterol (szczególnie od pewnego wieku) zaczyna drżeć ze strachu to musimy pamiętać, że jest to związek naturalnie produkowany przez nasz organizm. Cholesterol sam w sobie jest niezbędny do syntezy pewnych hormonów i białek i powinien być naturalnym elementem naszej diety.

Nieodpowiedni tryb życia oraz kompozycja planu żywieniowego sprawiają jednak, że jego ilość we krwi zaczyna drastycznie rosnąć. Chociaż początkowe przekroczenie normy nie zagraża naszemu zdrowiu to w dłuższym okresie może być bardzo niekorzystne. Dlaczego tak się dzieje? Nadmiar cholesterolu odkłada się bowiem na ściankach krwionośnych prowadząc w końcu do miażdżycy, zatorów lub chorób układu krążenia.

Poważne powody do zmartwienia mamy w momencie kiedy stężenie cholesterolu zaczyna przekraczać 200mg/dl. Jeżeli na karcie z wynikami zobaczyłeś taką wartość lub większą na 100% borykasz się z wysokim cholesterolem.

Oczywiście nawet najskuteczniejsza trucizna nie działa od razu. Za wysoki cholesterol jest tykającą bombą z licznikiem, która może wybuchnąć w najmniej spodziewanym momencie. Oprócz samych zatorów żylnych i miażdżycy zbyt wysoki poziom cholesterolu może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania poszczególnych organów i objawiać na wiele nieprzyjemnych sposobów. Właśnie dlatego tak ważna jest odpowiednia dieta i zdrowy, zbilansowany tryb życia!

Czego nie jeść aby mieć dobry cholesterol?

Pytanie to jest chyba jednym z najczęściej słyszanych przez dietetyków i lekarzy na całym świecie. Szczególnie często w naszej części Europy gdzie od wieków lubimy jeść dużo, tłusto i niezdrowo. Jedno jest pewne – chcąc mieć dobry cholesterol na pewno warto przyjmować regularnie błonnik witalny (Colonfast lub inne suplementy). Dzisiaj jednak spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie postawione w tytule.

Przede wszystkim powinieneś zapomnieć o tłuszczach nasyconych. Oznacza to rezygnacją z bardzo tłustego nabiału oraz najtłustszych mięs – szczególnie tych smażonych i pieczonych. Najogólniej rzecz ujmując wszystko co najsmaczniejsze powinno iść w odstawkę albo zostać przynajmniej silnie ograniczone. Jeżeli masz problem z określeniem jakie produkty zawierają dużą ilość tłuszczów nasyconych, a które nie informacje na ten temat znaleźć możesz na opakowaniach większości z nich.

Lekarze i dietetycy zalecają również rezygnację z wyrobów tytoniowych oraz spożywania nadmiernej ilości kawy/alkoholu. Produkty te również w znacznym stopniu prowadzą do przyjmowania jak i produkcji zbyt dużej ilości „złego” cholesterolu znacznie zwiększając ryzyko wystąpienia szerokiej gamy chorób wieńcowych, układu krwionośnego, itp.

Chcąc zachować cholesterol na „dobrym” poziomie w naszej diecie powinniśmy postawić na ryby i na tłuszcze pochodzenia roślinnego. Dzięki temu nasz organizm będzie otrzymywał odpowiednią do właściwego funkcjonowania dawkę cholesterolu praktycznie całkowicie omijając wchłanianie tak niebezpiecznych tłuszczów nasyconych.

Preparaty pomagające w leczeniu wysokiego cholesterolu

Z wysokim cholesterolem walczyć możemy na różne sposoby. Lekarze i dietetycy zalecają przede wszystkim ograniczenie spożycia kawy, wyrobów tytoniowych, zmianę przyzwyczajeń żywieniowych i zwiększenie ruchu. W dzisiejszym zagonionym świecie coraz mniej mamy jednak czasu na te „błahe” według nas sprawy. To między innymi dlatego większość z nas woli sięgnąć po prostsze rozwiązania w postaci suplementów diety lub innych specyfików, które całą „pracę” wykonają za nas.

Czy jest to jednak w ogóle możliwe? Czy istnieją preparaty skutecznie zwalczające wysoki cholesterol i regulujące jego poziom we krwi. Jak się okazuje tak i przynoszą naprawdę korzystne efekty. Te najczęściej polecane osobom cierpiącym z powodu wysokiego cholesterolu są suplementy i tabletki zawierające w sobie błonnik witalny.

Czemu akurat błonnik? Odpowiedź jest niezwykle prosta – jest to jeden z najlepszych „środków czyszczących” dbających o wewnętrzną higienę ciała. Dzięki temu, że nie jest trawiony w układzie pokarmowym i posiada tendencję do puchnięcia praktycznie jak odkurzacz wysysa z naszego organizmu wszystkie toksyny i nadmierną ilość niekorzystnych związków – w tym oczywiście również nadmiar cholesterolu.

Oczywiście chcąc osiągnąć najlepsze efekty warto wykazać chociaż odrobinę zaangażowania i zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczów nasyconych. Warto również wiedzieć jaki błonnik witalny najlepiej wybrać – dużym uznaniem konsumentów i co najważniejsze ekspertów w ostatnim czasie cieszy się Colonfast. Przebojem zdobywający polskie rynek produkt, który pomógł już tysiącom ludziom na całym świecie!

Jak radzić sobie z cholesterolem?

Poziom cholesterolu we krwi nie powinien być w żaden sposób ignorowany – zwiększenie jego ilości w naszej krwi o zaledwie kilkadziesiąt jednostek może zwiększać szansę wystąpienia chorób układu krwionośnego nawet kilkukrotnie. Jeżeli więc Twoja dieta bazuje na produktach zawierających spore ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, posiadasz ograniczony ruch, dużo palisz, regularnie pijesz kawę, jesteś nastawiony na stres lub stosujesz środki antykoncepcyjne wtedy musisz znaleźć sposób na regulację wartości cholesterolu w organizmie.

Najprostszym rozwiązaniem jest tutaj porzucenie szkodliwych nawyków. Jeżeli jednak to jest niemożliwe należy zmienić chociaż swoją dietę – w innym przypadku nie zwalczymy cholesterolu a jego wartość będzie stawała się coraz wyższa.

Co możesz zrobić, aby zdecydowanie zredukować „zły” cholesterol? Przede wszystkim powinieneś:

  • Ograniczyć ilość przyjmowanych tłuszczów zwierzęcych oraz tłuszczów nasyconych (znajdują się nie tylko w mięsie, ale również w produktach mlecznych).

  • Zwiększyć ilość spożywanych tłuszczów nienasyconych – mowa tutaj o nasionach słonecznika, oliwie z oliwek, ziarnach dyni

  • Jeść zdecydowanie większą ilość ryb morskich – ryby morskie zawierają w sobie niezwykle cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które obniżają w dużym stopni poziom cholesterolu

  • Wzbogacić jadłospis o pokarmy bogate w tłuszcze roślinne – mowa tutaj o płatkach owsianych, cebuli, fasoli, owocach, czerwonym winie oraz produktach kapustnych.

Dodatkowo warto sięgnąć po suplement diety zawierający dużą ilość błonnika – godny polecenia wydaje się przede wszystkim Colonfast

Wysoki cholesterol – skąd sie bierze?

Cholesterol to związek tłuszczowy, który występuje naturalnie w każdym zwierzęcym (jednocześnie ludzkim) organizmie. Wraz z dietą przyjmujemy tak zwany cholesterol egzogenny czyli pokarmowy – uśredniona dzienna ilość waha się w okolicach 231-350 miligramów. Oprócz tego cholesterol wytwarza nasza wątroba (tzw. endogenny) w ilościach nieprzekraczających 1600 miligramów. Okazuje się on być niezbędny jeżeli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, hormonów oraz w przypadku produkcji kwasów żółciowych. Kiedy jednak stężenie cholesterolu we krwi osiąga zbyt wysoki poziom (przyjmuje się granicę powyżej 200mg/dl) możemy mówić o podniesionym poziomie cholesterolu, który staje się rzeczywiście niekorzystny dla zdrowia. Każdy jego nadmiar zaczyna odkładać się na ścianach naczynek krwionośnych mogąc powodować wiele niebezpiecznych chorób.

Musimy jednocześnie pamiętać, że cholesterol dzieli się na dwie frakcje – HDL oraz LDL. Niekorzystny i najgroźniejszy dla naszego organizmu jest ten drugi i jego stężenie nie powinno przekraczać 100mg/dl.

No dobrze, co jednak prowadzi do tego, że w naszym organizmie znajduje się zbyt dużo związków cholesterolu? Odpowiedź jest tutaj bardzo prosta – niewłaściwa dieta. Jeżeli nasz plan żywieniowy nie posiada w sobie pełnoziarnistych produktów zbożowych, owoców, warzyw, tłuszczów roślinnych a zamiast tego dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych (znajdujemy je w tłustym mięsie, produktach mlecznych i tym podobne) wtedy ryzyko wysokiego cholesterolu znacznie wzrasta.

Musimy walczyć z błędnym przekonaniem, że samo spożywanie cholesterolu w produktach żywieniowych wpływa na jego podniesiony poziom. Głównym winowajcą są tutaj właśnie nasycone kwasy tłuszczowe – patrząc jednak na etykiety większości produktów żywieniowych w dzisiejszych czasach ciężko je ominąć w codziennej diecie.